09 June 2009

Formula Pips @ 09 June 09





Trend : Berdasarkan pada chart 4Hour,trend berubah kepada uptrend.Jadi,saya akan hanya melihat peluang utk Buy pada chart 15Minute..
15 Minute Chart = Nampaknya,saya telah ketinggalan peluang trade dimana price telah mencecah pada Resistant 1.
Signal pertama : Pada pukul 08:30(jam pada terminal forex),iaitu pada 1.6056.Pada ketika itu,price berjaya menembusi 200EMA(biasanya menjadi support/resistant yg kuat).Moving Average Speed dan Momentum bersilang keatas.RSI di atas level 50.Stochastic menuju keatas dan belum sepenuhnya overbought.Bar MACD dibawah level 0 tapi bertambah nilai(gain value) dan menghampiri 0.Ini adalah signal yg betul/valid. [saya dah terlepas peluang ini!]

Ketika price sdg menaik dan menaik dan saya dah terlepas peluang yg baik,saya sbnrnya menunggu peluang kedua.Ya,"the second chance".Tunggu bila price retrace dan bila ia kembali meneruskan trend. Akhirnya,saya mendapat signal berikut:-
Signal : Pada pukul 15:31(jam pada terminal forex),iaitu pada 1.6196. Pada ketika itu,saya melihat price berjaya menembusi Resisstant 1,dan kemungkinan besar ia akan mencecah sehingga Resistant 2. Moving Average speed dan momentum dlm keadaan uptrend/buy.RSI di atas level 50 dan hampir nak menghampiri level 70.Stochastic dlm keadaan overbought.Bar MACD menaik.Ini adalah signal valid/sah. Peluang utk win trade juga adalah tinggi.

Peluang bagi signal ini adlh agak tinggi,jadi saya entry position.Stop Loss saya letakkan pd recent low swing/retracement dan Target Profit saya beberapa pips dibawah Resistant 2.
Pada pukul 17:13(jam forex terminal),di 1.6268,TP saya dah mengena.
Total Pips = +72 Pips

Entry = Good

Exit = TP mengena. Good.

No comments: