18 October 2008

Pelajari Tentang Diri Anda - Bahagian 1


Dalam Forex ni,banyak yang kita akan pelajari bila mengalami kerugian..

1. Benci Rugi..
Sudah pasti sesiapa pun tak nak rugi..Ada sesetengah individu tak kisah mempunyai hari atau minggu yang teruk asalkan dalam proses menjana duit yang berterusan. Tapi tidak bagi saya. Saya inginkan profit yang berterusan(tak kira $100 profit). Saya memerlukan ransangan psikologi untuk sentiasa menang dalam game ni. Jadi, untuk mencapai objektif profit yang beterusan dalam masa pendek adalah dengan fokus pada strategi yang mempunyai kadar peratus win yang bagus(saya rekomen sistem winpips-klik diatas)..Saya mendapati dengan meramal arah market menggunakan Time Frame yang pendek adalah lebih berkesan/tepat..

2. Tiada Disiplin..
Kelemahan disiplin dalam trading akan merugikan diri anda sendiri. Anda mungkin mempunyai trading skill yang tak seberapa tetapi jika anda berdisiplin ikut sistem anda,anda tentunya masih boleh menjana keuntungan..Manakala, anda mungkin mempunyai sistem yang sangat hebat(kadar ketepatan yang tinggi) tapi jika anda tidak berdisiplin(main hentam),anda akan dengan mudahnya rugi dalam masa yang singkat(sudah pasti)..

Dalam trade ni,emosi sangat memainkan peranan..Jika anda mampu mengawal emosi anda,sudah pasti anda dalam proses membina kekayaan dalam jangka masa yang panjang dan berterusan..

5 comments:

izanazuani said...

hi,

saya masih belajar2 lagi... laki sia pegi seminar donny & beli sistem dia, so saya cuba... mmg ok la sistem dia, senang faham... kamu sudah lama start?

zan said...

saya pun baru guna sistem dia..sistem winpips ni mmg sgt bagus..tapi kena rajin wat kajian dan homework...saya lihat blog kamu pun boleh tahan juga..

izanazuani said...

hi,

saya masih juga ada lost guna sistem ini... mmg pemerhatian boleh dikatakan setiap kali depan laptop.

kalau boleh kamu kongsikan, bagaimana entry yang kamu buat utk pastikan semua trade close dlm masa yg singkat?

adakah kamu gunakan indicator tambahan?

zan said...

hmm saya gunakan fibo sbg confirmation entry dan utk tahu sejauh mna market akan pergi atau stop..

sbg contoh,market uptrend.after sure semua indi winpips cnfirm uptrend(tggu lps candle close) dan tgk fibo..

izanazuani said...

Terima kasih atas penjelasan kamu. Saya akan cuba gunakan fibonaci sebelum entry selepas ini dan akan buat pemerhatian.